We zijn al enkele maanden gevorderd in 2018. Meer dan ooit kan het interessant zijn om je auto uit het buitenland te importeren. Aangezien deze trend nog steeds sterk blijft stijgen, sommen we hier enkele observaties op.
De Rijksoverheid zorgt alvast voor enkele voordelen
Laten we met het beste nieuws beginnen! Op gebied van BPM zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd. Voor een vol-elektrische wagen hoeft u in 2018 geen BPM te betalen, zo kondigt de Rijksoverheid aan. Uitstekend toch als je kan bijdragen aan de verbetering van het klimaat, en je krijgt daarbovenop nog een financieel ruggensteuntje. De BPM voor een plug-in hybride hangt af van onder meer hoeveel CO2 uw auto uitstoot, maar nog van enkele anderen factoren. Deze bedragen kan je zelf berekenen indien je dit wenst.
Tip: Hulp bij berekening BPM en aangifte 2018
Bolsenbroek & Partners kondigen de nieuwe meetmethode aan voor de gemiddelde uitstoot. De NEDC-methode (New European Driving Cycle) zal verdwijnen, en vanaf september 2018 zal de WLTP methode verplicht zijn voor alle nieuwe auto’s.
De favoriete landen
De BOVAG (Bond Van Automobielhandelaren en Garagehouders) bevestigt het vermoeden van velen: Duitsland en BelgiĆ« blijven de populairste landen om een nieuwe of gebruikte auto te kiezen. Nederlanders zouden niet minder dan 18.441 auto’s in het buitenland hebben aangekocht. Tweedehands geniet de voorkeur met ruim 37% voor auto’s tussen 4 en 9 jaar oud.
De meest begeerde tweedehands auto’s
Volgens AutoRAI zijn dit de meest begeerde tweedehands auto’s:
- Volkswagen Golf,
- Volkswagen Polo,
- Renault Captur,
- Opel Corsa,
- Renault Clio.
We stellen onze eisen ook steeds hoger. Maar waarom zouden we dat ook niet doen als je een auto voor dezelfde prijs kan krijgen, maar met een paar aantrekkelijke extra’s?
Duitse 2017 modellen
Automotive Import raadt ons aan om een oogje open te houden voor Duitse jong gebruikte 2017-modellen met een kilometerstand onder de 10.000 km, en voor zogenaamde “Jahreswagen”. Deze laatste zijn jonge occasions van het laatste model die kort gebruikt worden door een medewerker van de autofabrikant. Daar willen de Duitsers van af, en dat is van voordeel voor Nederlandse autobestuurders.
Tip: Duitse jahreswagen auto kopen 2018
Sjoemelen
RTL Nieuws meldt gesjoemel bij het importeren van auto’s. Hoe duurder de auto, hoe groter het voordeel, volgens hen. En opzettelijk toebrengen van schade aan de auto zou de waarde dan weer doen zakken. Een auto importeren is al op zich een voordelige transactie. Waarom zou je dan nog proberen om er op oneerlijke wijze extra munt uit te slaan? Wie het onderste uit de kan wil, krijgt meestal het deksel op de neus. Staatssecretaris Menno Snel wil deze oneerlijke praktijken trouwens een halt toeroepen.